Hoe doen we dat, lekker scoren in Google?
Hieronder vertellen we eerst in het kort wat we allemaal voor je kunnen doen. Dit zijn de belangrijkste punten:
Nulmeting
In alle gevallen doen we eerst een nulmeting. We installeren enkele meetinstrumenten zoals Google Analytics en Google Search Console en gaan eerst een maand kijken wat de huidige getallen zijn. We hebben het dan over bezoekersaantallen maar ook over waar men vandaan komt, waar ze op gezocht hebben, hoe lang ze op je site blijven, of ze ook daadwerkelijk je site aanklikken bij een vertoning, etc..
Zoekwoord onderzoek
We beginnen met een zoekwoord onderzoek. Waar wil je eigenlijk op gevonden worden en is dat wel realistisch? Kunnen we alternatieven vinden waar we ons beter op kunnen richten? Zoeken mensen wel op de termen en woorden die jij gebruikt? Welke zoekvolume's zien we en welke trends? Hieruit volgt een lijst met zoekwoorden waar we ons op kunnen gaan richten bij het verdere proces.
Concurrentie onderzoek
Voor ons is het interressant om te weten wie je concurrenten zijn. En als we het over SEO (online vindbaarheid) hebben dan zijn dat niet alleen je directe fysieke concurrenten. We kijken vooral ook naar je online concurrentie. Wie wordt er nu gevonden op de zoektermen waarvan jij graag in de top 10 posities van Google wilt staan? En kunnen we iets van ze leren? Of zien we punten die wij samen nog (veel) beter kunnen? Dan is er winst te behalen.
Technische optimalisatie
De website moet technisch 100% kloppen. In de basis is elke website van Boks Webdesign al goed voorbereid op goede scores in Google. Maar er is altijd wel ruimte voor verbetering. We kijken naar diverse aspecten. Veiligheid, plaats van content, gebruik van de juiste tags, snelheid... en zo nog een heel lang lijstje. Deze optimalisatie van je website doen we vooral aan het begin. Daarna blijven we controleren met leuke tooltjes of dit ook allemaal in orde blijft. Voor Google is een goede werking van de website namelijk een belangrijk punt.
Metrische data
We gaan verschillende tools inregelen om er voor te zorgen dat we de resultaten ook kunnen meten. Het liefst beginnen we hier al enige tijd vooraf mee zodat we ook wat historische data hebben om mee te vergelijken. Vaak is deze data ook al wel aanwezig, maar bijvoorbeeld niet juist gefilterd of juist gekoppeld aan elkaar. In deze fase gaan we vele cijfers en getallen volgen om te zien waar we al verbeteringen bereiken en waar we moeten bijsturen.
Content optimalisatie
Als we weten waar we op gevonden willen worden en hoe de concurrentie zich profileert kunnen we aan de slag met de content, inhoud. De tekst dus. Meestal leggen we dit bij jou terug. We komen met concrete aanbevelingen hoe je je tekst zou kunnen verbeteren. Het kan ook zo zijn dat er afspraken zijn dat wij ook deze tekst voor je verbeteren. Dan kan het zijn dat we concrete vragen bij je neer leggen over jouw product/dienst. We hebben immers wel verstand van SEO maar niet per definitie van jouw product.
Conversie optimalisatie
We kijken naast de inhoud ook naar de call to actions op de website. Dit zijn punten op je site die oproepen tot actie, bijvoorbeeld een Lees meer knop, of een knop om direct een offerte aan te vragen. Want waarom zou je heel veel moeite doen voor bezoekers en vervolgens niet nadenken over hoe je van die bezoekers kopers maakt. Dat zou echt zonde zijn. Er moet dus een duidelijke en meetbare roep om actie komen in je website.
Lokale vindbaarheid
We gaan ook de lokale vindbaarheid voor je inregelen. Deze wordt steeds belangrijker. Dus je Google Mijn Bedrijf pagina komt zeker in beeld. Hier kun je je goed presenteren en veel informatie kwijt over je bedrijf, contactgegevens, producten etc.. Zeker als mensen lokaal iets zoeken, zul je hier beter naar voren komen.
Linkbuilding
Google houdt van linkjes. Deze zeggen iets over populariteit. Hoe meer linken naar je website hoe leuker het wordt. Google neemt aan dat je dan blijkbaar iets te vertellen hebt en dat je bezoekers daar beter van zouden kunnen worden. Hierbij is het wel van belang van wie je links krijgt en naar wie je linkt. Dit zijn zaken die we samen aan kunnen pakken.
Rapportage
Naast een nulmeting met concrete punten, ontvang je van ons per kwartaal een overzicht van de resultaten en de volgende aandachtspunten. Dit doen we bewust per kwartaal omdat veel wijzigingen even tijd nodig hebben om effect te hebben. Zoekmachineoptimalisatie kost nou eenmaal tijd als je het goed wilt doen.